תשובת השבוע ממרכז המידע 26.02.06
השאלה:
מהן דרישות הבטיחות לתיפעול מכלית לשינוע (הובלת) דלק?

הובלת דלק נכלל תחת שינוע חומרים מסוכנים הכפוף לחקיקה בארץ.
התחיקה בנושא מופיעה ב-
  • חוק שירותי הובלה, התשנ"ז -1997
  • תקנות שירותי הובלה, התשס"א - 2001
  • תקנות התעבורה (תיקון מס' 3) , התשס"א -2001
החוק והתקנות מגדירות את הובלת החומרים המסוכנים, מי מורשה להובילם , הגדרת סוגי החומרים לפי קבוצות סיווג וכמויות מינימליות , והרכב עצמו .
ראה דף תפוצה מס' ת-113 בנושא שינוע חומרים מסוכנים - דף מידע מס' 26 .

הכולל את החקיקה החדשה בנושא שינוע יבשתי של חומרים מסוכנים במדינת ישראל.
את הכמות המינימלית קובעים בהתאם לתוספת השנייה שבתקנות התעבורה, ובהתאם לסוג הספציפי והגדרתו (מס' או"ם), והספר הכתום .
ראה דף תפוצה מס' ת-127 בנושא "שינוע חמרים מסוכנים - דף מידע מס' 29 "

בקשר ל"חלות הדרישות של תקנות שירותי הובלה על שינוע חומרים מסוכנים בכמויות מתחת לסף הנקבע בתוספת שנייה לתקנות " .
כמו כן יש להתייחס בהתאם לגיליון הבטיחות (msds) של החומר לאמצעי ההובלה והזהירות, הגיליון אמור להיות מסופק על ידי ספק החומר . קיימים גיליונות הבטיחות ( msds ) של בנזין, סולר ,נפט ומזוט ( בהנחה שמדובר בחומרים אלה ) . ניתן להוריד את גיליונות הבטיחות באתר בתי זיקוק לנפט, כתובת האתר: http://www.orl.co.il/index.html ולבחור מוצרים ואת המוצר המבוקש.

קיימת חוברת "חומרים מסוכנים מדריך לטיפול הובלה ושינוע של חומרים מסוכנים " הוצאה לאור ע"י א.א.א. תחבורה בע"מ א.ת. - חולון .
עמודים 17 עד 22 , דנים בשינוע נכון של חומרים מסוכנים , ( מיון 120.9 ) .

שינוע החומר המסוכן צריך להיות בהתאם לחוק והתקנות לעייל.
להלן תמצית העיקריים - פרוט ראה בתחיקה.
  • החברה והנהג צריכים להיות מורשים ומוסמכים להובלת חומ"ס.
  • הרכב עצמו חייב להיות מותאם להובלת חומרים מסוכנים בהתאם לתקנות התעבורה דלעיל - ובעל רישיון תקף.
  • התקן הישראלי למכליות להובלת חומרים מסוכנים הנו : תקן ישראלי 819 חלק 1 מכליות להובלת חומרים מסוכנים:דרישות כלליות. תקן ישראלי 819 חלק 2 מכליות להובלת חומרים מסוכנים: מכליות לנוזלים מתלקחים
  • במידה והמכל/גליל אינו חלק בלתי נפרד מהרכב יש לרתום אותו למניעת תזוזה בכל מצב.
  • הרכב חייב להיות עם שילוט אזהרה מתאים לחומ"ס בהתאם לנדרש בתקנות, עם פרוט הדליקות וסכנתו של החומר ועם מס' או"ם ועוד. ראה פירוט הסימון בגיליונות הבטיחות .
  • הנהג חייב להיות מצויד בכרטיס בטיחות.
  • טעינת ופריקת החומ"ס יהיה בהתאם לנוהל כתוב ומוכן מראש.
חניית המכלית בלילה חייבת להיות במקום מאובטח בהתאם להנחיות המשטרה , ובהתאם לתקנות התעבורה .

את התקנים ניתן להשיג / לעיין במכון התקנים הישראלי טלפון מס' 6465154 -  03 .

בעת פריקת או טעינת הדלק מהמיכלית יש לדאוג להשוואת פוטנציאלים ( גישור ) בין המכלית הפורקת לבין כלי הקיבול ( מכל ) שאליו מוזרם הדלק , בגלל היווצרות חשמל סטטי . זאת בהתאם לתקנות רישוי עסקים ( אחסנת נפט ) - 1976 .
כמו כן מומלץ בעת פריקת המכלית, מהירות הנוזל המקסימלית בשום מקרה לא תעבור את המהירות של 7 מטר לשנייה .
ספיקת פריקה מומלצת בהתאם למכון הנפט הבריטי (IP ) להקטנת הסיכון מהיווצרות חשמל סטטי הינה :
בצינור קוטר 3 אינץ ( 75 מ"מ ) 1300 ליטר לדקה .
בצינור קוטר ½ 2 אינץ ( 65 מ"מ ) 1100 ליטר לדקה .

( דוד זיו , 34085)