סיבות לדליפות מתוך מכלי צובר בינוניים (IBC) במפעלים כימיים: ניתוח אירועים
מאת: ליבי קוסקס *
מכלי צובר בינוניים [Intermediate Bulk
Container-IBC] נמצאים בשימוש רחב בתעשייה לצורכי
ניטול של חומרים מסוכנים ולא מסוכנים כאחד. ככל שהשימוש בכלי קיבול זה הולך
וגובר כך עולה מספר התקלות [דליפות ודליקות] הקשורות ב-IBC.
המאמר בוחן את הנסיבות לתקלות במפעל כימי גדול בבריטניה. הוא מבוסס על דיווחי תאונות
וכמעט תאונות, על ראיונות עם העובדים וצוותי חירום במפעל. המאמר מגדיר את
הסיבות לתאונות IBC ומתייחס לכל צורות השימוש בכלי קיבול זה: הובלה, אחסנה זמנית
וקבועה, אחסנת פסולת ושימוש תהליכי.
המאמר מתייחס ל-IBC
בקיבולת של 1000 ליטר במגוון צורות התכנון.
מבוא: השימוש במכל צובר בינוני
בתעשייה
שימוש בכלי קיבול זה נפוץ מאוד
בתעשייה, היות והוא מאפשר העברה יעילה של כמויות חומר קטנות יחסית בין הספקים,
יצרנים, משתמשים ומסביב לאתרים. ה-IBC מיוצרים
במגוון רחב של גדלים, צורות, חומרים ומאפיינים המאפשרים לתת מענה לצרכים
הספציפיים של המשתמשים. ניתן לרכוש אותם כמוצר סטנדרטי או כמוצר שתוכנן לשימוש
ייחודי. ה-IBC המתוכננים לשימושים ייחודיים הם יקרים יותר ולרוב מנוצלים
להובלות קבועות וסדירות של החומרים בתוך או בין האתרים.
ה-IBC
הסטנדרטיים מיועדים בדרך כלל להובלות בודדות ולא לשימוש כבד. לעתים קרובות
משתמשים בהם להספקת החומרים למשתמשים. בדרך כלל, בזמן הספקת החומר למשתמש הספק
אוסף את ה-IBC הריקים לשימוש חוזר לאחר ניקוי ובדיקה.
עקרונות תכנון ה-IBC
שלמות של ה-IBC
תלויה בשלושה מרכיבים חיוניים:
- משטח המאפשר להעביר את מכל ה-IBC באמצעות מלגזה. המשטח עשוי, בדרך כלל, מעץ, מחומר פלסטי
או מפלדה. המשטחים העשויים מעץ נתונים יותר לפגיעה מכנית. למשטחים העשויים
מחומר פלסטי או מפלדה אורך חיים ארוך יותר אך התנגדות חיכוך מגע נמוכה, מה
שעלול לגרום להחלקה בזמן ניטול ה-IBC
ע"י המלגזה. כמו כן, המשטחים העשויים ממתכת עלולים ליצור ניצוצות בזמן
מגע עם משטחים קשים, כגון בטון.
- מכל המכיל חומר כימי. לעתים
קרובות, הוא עשוי מחומר פלסטי שקוף: קל, חזק ונוח לייצור. לעתים, משתמשים
גם בחומר פלסטי צבעוני לשימושים ספציפיים, לדוגמה, להבדיל בין סוגים שונים
של כימיקלים. השימוש בחומר פלסטי שחור נועד להקטין פגיעה של קרני השמש
בחומר הפלסטי. חומר פלסטי לבן נמצא בשימוש במדינות החמות כדי להקטין את
חימום ה -IBC. בדרך כלל, בדופן העלינה של גוף המכל קיים פתח עם מכסה
מוברג המיועד למילוי המכל. בבסיסו של המכל מותקן שסתום מווסת עם חיבור
להנפקה של החומר מתוך המכל. מנגנון זה מושקע, בדרך כלל, בשקע מיוחד בתוך
גוף המכל כדי למנוע נזק בזמן העברה. בנוסף, מותקן על השסתום מכסה מוברג
לאטימה נוספת. לפעמים, מותקנים ב-IBC שסתומי
לחץ פשוטים המחוברים למכל בנקודת המילוי. לרוב, ה-IBC
מגיעים מהיצרן עם ציון של הנפח במכל אותו יש להשאיר פנוי לאדים לאחר מילוי
החומר (Ullage). אם מחשבים את הנפח הפנוי נכון, שסתום פריקה לא יופעל
במהלך הובלה שגרתית. השגיאות לגבי הנפח הפנוי הנדרש נובעות לעתים מחישוב
מוטעה או כתוצאה מאי הכללתו של המשקל הסגולי של החומר בחישובי המקום הפנוי
הנדרש במכל.
- הכלוב המתכתי המקיף את המכל
שמחובר למשטח. את הכלוב מייצרים מצינורות מרותכים, מוטות רשת או דפנות
העשויות ממתכת. ניתן לתכנן את הכלוב כדי להגן על ה-IBC
גם מסיכוני חשמל סטטי.
הגורמים המשפיעים על מידת הסיכון
הנובע מ-IBC
להלן רשימת הגורמים המשפיעים על
סיכון של דליפה של חומר כימי מתוך ה-IBC:
- האופן שבו מטפלים העובדים בכלי
קיבול זה.
- ה-IBC
מעוברים בין האתרים השונים ונמצאים בטיפול של חברות שונות בשרשרת הספקה.
- ה-IBC
מנוצלים לשימוש חוזר. יש צורך בבדיקות להבטיח כי המכלים נקיים ולא נגרם להם
נזק.
- כמויות גדולות של IBC מטופלות באתרים כימיים, לעתים ע"י צוותים לא מאומנים
מספיק.
- קיים רושם מוטעה כי הסיכון
הנובע מ-IBC מוגבל לאור גודלם הקטן יחסית.
- לעתים קרובות, ה-IBC מאוחסנים בקבוצות באתרים מרוחקים ובלתי מאוישים. מחקר מראה
כי מצב כזה מאפשר לדליקות להתפשט במהירות ובמשטחים נרחבים, תוך שחרור של
חומרים דליקים/בעירים מתוך ה-IBC.
המסגרת לניתוח דרכי כשל של ה-IBC
ארבע נתיבי כשל הובחנו עבור IBC:
- דליפת חומרים כימיים שלא באתר,
אלא בזמן ההובלה בכלי רכב, בנמלים או על האניות. אירועי חירום אלה מוגבלים,
לעתים, לשחרור של כמות קטנה של חומר כימי מ-IBC
אחד או יותר. הדליפות מסוג זה נוטות להתרחש עקב תהליכי אריזה/ערום לקויים,
תאונות בכביש או תגובות כימיות. הדליפות עלולות להוות מטרד רציני ולגרום
לעיכובים בשילוח, היות והכימיקלים יכולים להתפזר בכמויות קטנות אמנם אבל על
שטח נרחב. בעיות מיוחדות נוצרות כאשר מדובר בשפך של חומרים רעילים, דביקים,
בעלי ריח בולט או חומרים מסוכנים לסביבה.
- שפך של חומרים כימיים שאינם
מתלקחים. דליפות מסוג זה מתרחשות באופן תדיר באתרים המטפלים בנפחים גדולים
של IBC. התוצאות של הדליפות לעתים קרובות מוגבלות הודות לכמויות
קטנות של חומר הנמצא ב-IBC/מספר
קטן של IBC המעורבים באירוע, ודרגת סיכון הנמוכה יחסית של החומרים
המאוחסנים ב-.IBC
[הערה של ליבי: אסור להעביר ב-IBC
חומרים מסוכנים במיוחד, לדוגמה: נוזלים מסוכנים השייכים לקבוצת האריזה I.
להובלת המוצקים השייכים לקבוצת האריזה I קיימות
מגבלות על נפח של ה-IBC העשויים מחומרים מסוימים, ראו הגדרת IBC בספר
המלצות האו"מ בנושא שינוע חומ"ס, המדורה 16, עמוד 26].
- שפך של חומרים כימיים מתלקחים.
מחבר
המאמר מציין כי מדובר באירועים נדירים יחסית, לפחות במפעל בו נאספו
הנתונים. בין הסיבות לאירועים מסוג זה היא העובדה כי בהיותו כלי קיבול קטן
יחסית ה-IBC מצויד במנגנוני בטיחות מועטים בלבד. הטיפול ב-IBC מתקיים, לעתים, במקומות בהם קיימים מקורות הצתה; קורה
שה-IBC מאוחסנים במקומות מרוחקים ללא מערכות התראה וכיבוי מספקות; כמו כן,
הם מאוחסנים בקרבה לחומרים מתלקחים ובעירים , מה שעלול לגרום להתפשטות
מהירה של האש.
- מקורות אש הגורמים להתפשטות
הדליקה במקומות אחרים באתר. לעתים קרובות, ה-IBC
מאוחסנים בקבוצות גדולות באזורים כגון אתרי אחסנת פסולת ואתרי אחסנה
זמניים. המחקר מראה כי במקומות אלה אש יכולה להתפשט במהירות כאשר היא
ניזונה מחומרים מתלקחים ובעירים הנמצאים במכלים גדולים ובמאצרות.
מנגנוני הכשל
להלן מספר דרכים בהן מתרחש הכשל ב-IBC:
תאונות בהובלה
1.
ה-IBC ממוקמים ומקובעים בצורה לקויה בתוך
הרכב מה שגורם לתזוזה של המכלים במהלך ההובלה ולנזק, בסופו של דבר.
2.
המשאיות מעורבות בתאונות דרכים. כתוצאה, ה-IBC
נפגעים ופולטים את תוכנם לתוך המשאית, על הכביש ולמערכות ניקוז.
תאונות במחסן
3.
אחסון לקוי לגובה גורם ל-IBC בשורה
העליונה ליפול על ה-IBC אחרים או על הקרקע.
4.
ה-IBC שלא הוכנסו כהלכה לתוך התאים או
המדפים במחסן עלולים לבלוט החוצה מתוך התא לאזור בו נעות מלגזות. המלגזה, בהגיעה
לאזור זה, נתקלת ב-IBC הבולט ומזיזה אותו ממקומו; מה שעלול לגרום ל-IBC
ליפול על הרצפה או להיתקע במדפי המחסן ולגרום לכשל מבני של המדפים, במיוחד כאשר
מדובר במדפים צרים וגבוהים.
תאונות הקשורות בניטול של ה-IBC מחוץ
לאתר
5.
ה-IBC נופלים ממלגזות עקב ניטול לא זהיר,
כגון העמסה מרושלת, העברה לא זהירה או שהמלגזה פוגעת בחפץ כל שהוא או נכנסת
לאזור שקוע ברצפה.
6.
שיני המזלג של המלגזה מנקבות את דופן ה-IBC,
וכתוצאה החומר דולף מתוך ה-IBC.
7.
במהלך העברת ה-IBC המלגזה
מתנגשת בחפץ נייח, כגון כלי רכב, מלגזות אחרות, ערמות של IBC,
מדפי המחסן וקירות.
8.
קריסת ערמות של IBC על מסוע הגורמת
לעיוות של ה-IBC או לנפילתו על הקרקע.
תגובות כימיות
9.
ה-IBC אינם מסומנים בסימון נכון מפני שהם
מכילים פסולת, תוצרי לוואי או תוצרי ביניים. סימון לקוי או ערבוב של חומרים
כימיים לא תואמים בתוך ה-IBC עלול
להוביל לכך שה-IBC ממוקמים במקום לא מתאים או שמאוחסנים
זמן רב המאפשר תגובה בלתי רצויה בתוך במכל.
10.
מפעילי מלגזות משאירים את IBC במקום לא
מתאים בתוך האתר. אם מיקום זה קרוב לאזור אחסנת כימיקלים לא תואמים, זה עלול
להוביל, בנסיבות מסוימות, לתגובה אלימה בין החומרים.
11.
פסולת מוזרמת לתוך IBC ללא בקרה.
הערבוב עם פסולת שכבר נמצאת בתוך המכלים יוזם תגובה אלימה או יוצר תערובת בלתי
יציבה.
12.
כימיקלים ריאקטיביים, כגון מונומרים בתוך ה-IBC,
עוברים תהליך פולימריזציה עקב העדר של חומר מעכב, מגע עם חומרים מזהמים, וכו'.
היות ובדרך כלל ל-IBC אין שסתום פריקה, התגובה גורמת ל-IBC
להתנפח או להתפרק.
מילוי ה-IBC
13.
החומר מוזרם ל-IBC בדרך כלל תחת
בקרה של המפעיל, בקצב גבוה יחסית. אם המפעיל איננו מרוכז מספיק או תשומת לבו
מוסטת קיימת אפשרות למילוי יתר.
14.
החומר מונפק מתוך ה-IBC כאשר המכסה
העליון סגור היטב, דבר שעלול לגרום לעיוות מבני של המכל.
15.
התוכן של IBC מעובר למכל
או לכלי קיבול לא נכון, מה שעלול לגרום לתגובה אלימה במפעל המקבל את החומר.
כשל מכני
16.
המשטח בבסיסו של ה-IBC נשבר,
וכתוצאה המכל עלול לצנוח או להתמוטט. תקלות מסוג זה נפוצות יותר עם משטחים
העשויים מעץ, ולעתים נדירות הן גורמות לדליפה של החומר.
17.
נזילה במנגנון ההנפקה של החומר.
18.
נזילה בחיבורים של שסתום ההנפקה, שבדרך כלל נגרמת ע"י לחץ מכני על
החלק העליון של המנגנון שסתום. לחץ זה גורם לשסתום להתכופף תוך יצירת כשל במקום
חיבורו לגוף ה-IBC. תקלה זו ניתן למנוע ע"י התקנת
תמיכה נוספת מתחת לשסתום.
19.
ניסיון יזום לפתוח על השסתום במהלך העברה.
20.
שסתום הנפקת החומר נשאר פתוח בשוגג, והחומר דולף החוצה.
נזק למערכות בטיחות
21.
נזק נגרם למערכת כיבוי אש במחסן אם ה-IBC אינם
מאוחסנים כראוי, אם מערכת כיבוי האש אינה מתוכננת נכון או כאשר מנסים להכניס IBC
למדפים בגודל לא מתאים.
22.
המלגזה פוגעת בברז הסנקה במהלך תמרונים באתר.
טבלה 1 מסכמת דוגמאות של סיבות לכשל
ה-IBC או המערכת באתר אחד בתקופה של 33 חודשים.
טבלה 2 מסכמת סוג הפעולות במהלכן
התרחש הכשל.
טבלה 3 מסכמת ניתוח תדירות של דליפת
ה-IBC.
טבלה 4 מסכמת אירועי חירום בהם היו
מעורבים ה-IBC בתקופה בין השנים 1990-2003 בהתבסס על דיווחים וראיונות עם
הצוותים.
טבלה 1. סיכום תאונות וכמעט
תאונות בהן מעורבים IBC בין השנים
2005-2007
מלגזה
|
מספר
אירועים
|
שגיאות בתהליך
|
|
משטח מתהפך במעבר
|
9
|
מאוחסן במדף גבוה מדי במחסן
|
8
|
התנגשות מלגזה במדף המחסן
|
5
|
תיווי לא מתאים וחסר
|
7
|
דופן ה-IBC
מנוקבת ע"י המלגזה
|
5
|
מאוחסן במקום לא מתאים באתר
|
5
|
התנגשות בין המלגזה וה-IBC
|
4
|
סופק חומר כימי שלא הוזמן
|
3
|
התנגשות בין המלגזה וקיר
|
4
|
נעשה שימוש ב-IBC לא
מתאים
|
1
|
התנגשות בין המלגזה וציוד
|
2
|
|
|
התנגשות בין מלגזות
|
2
|
|
|
ניסיון לערום IBC
אחד על השני במחסן
|
2
|
שלמות
|
|
נזק הנגרם ע"י מלגזה למערכת
כיבוי אש במחסן
|
1
|
דליפה מתוך ה-IBC
|
11
|
החלקת מכל ממדף המחסן
|
1
|
דליפה מתוך המשטח
|
2
|
כשל מכני במלגזה
|
1
|
אוטם לא מתאים
|
2
|
חוסר יציבות במלגזה
|
1
|
שסתום ניפוק החומר לא מהודק
|
1
|
תהליך
|
|
קריסת מדף במחסן
|
1
|
דליפה במהלך המילוי
|
6
|
|
|
פלמור של תוצר פסולת בתוך ה-IBC
|
3
|
מכונות אריזה אוטומטיות
|
|
דליפה תוך ריקון ה-IBC
|
2
|
נתפס במכונת אריזה אוטומטית
|
1
|
מילוי יתר
|
1
|
נפל ממכונת אריזה
|
1
|
הצינור המחבר ספג ניזוק כתוצאה
מפגיעה ע"י המפעיל
|
1
|
מכונה הופעלה בכיוון לא נכון
(אחורה במקום קדימה)
|
|
דליפה בזמן החלפת ה-IBC
|
|
|
|
שרשרת הספקה
|
|
|
|
זיהום בתוך ה-IBC
|
3
|
|
|
מכסה ה-IBC לא
סגור היטב
|
3
|
|
|
העמסה לא נכונה ברכב כבד
|
2
|
|
|
התנגשות בין רכב כבד למלגזה
|
2
|
|
|
במילוי ה-IBC
החומר היה חם, לאחר הסגירה וקירור ה-IBC התעוות
|
1
|
|
|
סיכום:
מתוך כל האירועים בהם היו מעורבים IBC
במהלך תקופת הבדיקה, תנועת המלגזות בתוך המחסנים, בתהליך ההחסנה או באתר תרמה כ
- 20% של הכשלים, 13% - תהליכי מילוי ופריקה, 13% - שגיאות בתהליך ההספקה.
טבלה 2. תאונות וכמעט תאונות עם IBC
תהליך
|
מספר אירועים
|
%
|
קליטת סחורות
|
14
|
13
|
תנועת מלגזות במחסן
|
19
|
18
|
אחסנה באזור המחסן
|
20
|
18
|
מילוי/ניפוק
|
14
|
13
|
שימוש תהליכי
|
16
|
15
|
תהליך אריזה במחסן
|
2
|
2
|
סה"כ
|
107
|
100
|
טבלה 3. ניתוח תדירות של דליפת
ה-IBC
סיבות לדליפה
|
מספר אירועים
|
%
|
תדירות/לשנה
|
נזילה מתוך מכל IBC
|
11
|
35
|
4.0
|
נזילה בזמן מילוי
|
6
|
20
|
2.2
|
ניקוב ע"י מלגזה
|
5
|
17
|
1.8
|
פלמור בלתי מבוקר
|
3
|
10
|
1.1
|
נזילה בזמן ריקון ה-IBC
|
2
|
6
|
0.7
|
מילוי יתר של מכל ה-IBC
|
1
|
3
|
0.4
|
שסתום הנפקה משוחרר
|
1
|
3
|
0.4
|
שפך בזמן החלפת ה-IBC
|
1
|
3
|
0.4
|
פגיעה בצינור ע"י המפעיל
|
1
|
3
|
0.4
|
סה"כ
|
28
|
100
|
11.3
|
טבלה 4. סיכום תאונות בהן היו
מעורבים IBC לשנים 1990-2003
שנה
|
סוג האירוע
|
סיבות
|
תוצאות
|
1993
|
מחסן - פיצוץ של IBC
במהלך הקליטה
|
הפיצוץ ארע במהלך פריקת מכולה
שהגיע לאתר ממדינה אחרת. ה-IBC היו אמורים
להכיל חומר בעל דרגת סיכון נמוכה אך למעשה היה מזוהם עם מימן פראוקסיד שהתפרק
מעצמו
|
ה-IBC
התפוצץ ומתוכו השתחררו 200 ק"ג של המוצר. נמצאה עדות לעיוות ולחץ יתר
בתוך יתר ה-IBC הנמצאים במכולה
|
1994
|
כשל של מלגזה
|
בורג החיזוק במלגזה נכשל בזמן
הרמת IBC
כשל הידראולי
|
IBC
נפל על הרצפה. החומר לא נשפך.
|
1996
|
מחסן - כשל של מלגזה
|
כשל הידראולי
|
נזק למדפים במחסן עם נזק לחומר
בעל דרגת סיכון נמוכה
|
1996
|
מחסן - התמוטטות של מדפים
|
המשטחים לא מורכזו במקום הנכון.
משטח אחד נפל וגרר אחרים
|
16 IBC
נפלו, 12 מהם מגובה רב. התוצאה: שפך קטן של חומר בעל דרגת סיכון נמוכה
|
1997
|
כשל של מלגזה
|
כשל במערכת הידראולית של מלגזה
המיועדת לקומות גבוהות של המחסן
|
מזלג המלגזה ירד במהירות ונעצר.
לא היו נפגעים
|
1998
|
מחסן-מלגזה התנגשה במדפים
|
טעות הנהג. התוצאה המלגזה התנגשה
במדף
|
התמוטטות חלקית של המדף, נזק נגרם
לחומר בעל דרגת סיכון נמוכה
|
1998
|
מחסן-התמוטטות של המדפים
|
משטח שלא ממוקם היטב בתוך מפרץ
אחסנה
|
התמוטטות חלקית של המדף בזמן
הזזתו של משטח
|
1998
|
תאונת דרכים בנמל
|
התהפכות של מכולה בגלל חוסר איזון
בהעמסה של שתי מכולות - אחד מליאה והשנייה ריקה
|
המכולה הכילה 18 IBC.
כתוצאה מהתהפכות חומ"ס בעל דרגת סיכון נמוכה נשפך בתוך המכולה.
|
1999
|
כשל מלגזה
|
שרשרת הרמה במלגזה כשלה
|
IBC
נפל על הרצפה ללא איבוד חומר
|
1999
|
כשל מלגזה
|
שרשרת הרמה במלגזה כשלה בזמן
העברה של IBC ריק
|
ללא תוצאות
|
2000
|
תאונת דרכים בכביש ראשי
|
רכב כבד עבר קרוב מדי לטנדר עם
נגרר מה שגרם לנגרר "להתקפל" ביחס לגורר (תופעת "ד" - jackknife)
|
חומר צמיג נשפך על הכביש. כביש
ראשי נסגר לזמן ממושך.
|
2003
|
מחסן - מלגזה התנגשה במדף
|
המלגזה עברה במעבר צר כאשר שיני
המזלג בולטות בערך 300 מ"מ. המזלג פגע במבנה הראשי של המדף וגרם לנזק
|
התמוטטות מקומית של 4 שורות במחסן
בהן אוחסן חומר מסוכן בעל דרגת סיכון נמוכה
|
סיכום
המידע והטבלאות המתארים תאונות
וכמעט תאונות באתר תעשייתי גדול בהן היה מעורבים IBC
הובאו כאן בהנחה כי האירועים מסוג זה עלולים להתרחש בכל מחסן המטפל ב-IBC
המכילים חומרים מסוכנים. לכן את התרחשויות מסוג זה ושכיחותן יש לקחת בחשבון
בזמן הכנת נוהל טיפול בחומרים מסוכנים במחסן לוגיסטי המטפל בחומ"ס בתוך IBC כדי
למנוע אירועים דומים בכל אתר שבו מטפלים במכלי צובר בינוניים.
עם זאת, יש לזכור כי התנאים הקיימים
באתרים שונים אינם זהים והנוהל בהכנה חייב לקחת בחשבון את התנאים הייחודיים
הקיימים באתר ספציפי, אותם יש לאתר ולבחון במהלך ביצוע הערכת הסיכונים. כמובן,
גם דרישות החקיקה הרלוונטית העוסקת בהיבטים שונים של פעילות באתר [לגבי IBC,
רכב, מלגזות, נהגים, סימון, וכו'] חייבת למצוא התייחסות בנוהל.
* ליבי קוסקס, מרכז המידע, המוסד לבטיחות ולגיהות, עפ"י
The Causes of IBC (Intermediate Bulk Containers) Leaks at Chemical
Plants - an Analysis of Operating Experience. Christopher J Beale (FIChemE),
2008 IChem E Symposium Series No.154.
|