www.osh.org.il
07.08.2006


היבטי בטיחות ברכב מונע גפ"מ


"החל מיום רביעי בשבוע שחולף ניתן להסב כל כלי רכב המונע בבנזין או בסולר לרכב מונע גפ"מ, מכל שנת ייצור, ובלבד שכלי הרכב יהיה מצויד בממיר קטליטי," כך הודיע מנכ"ל משרד התחבורה, גדעון סיטרמן. מנכ"ל משרד התחבורה ציין כי ההחלטה להרחיב את השימוש להנעה בגז לכלי הרכב המצוידים בממיר קטליטי, נועדה לעודד את השימוש בכלי רכב המונעים בגז. לדבריו, שימוש בגז במקום בנזין או סולר יביא לדבריו לצמצום ניכר ברמת זיהום האוויר הנפלט מכלי הרכב.

כיום ניתן לבצע את ההסבה לגז בתוך 72 שעות בלבד, ובכל זאת מגלים נתוני משרד התחבורה, כי רק 1600 יחידות גז נעות בכבישים. 135 המוסכים המורשים להתקנת ערכות הגז, ו כ- 20 היבואנים המאושרים, אינם רואים ברכה בעמלם.

לגז יתרונות רבים בתחום איכות הסביבה: הוא מאפשר פעולה שקטה מאוד של המנוע, וגורם לזיהום סביבתי מינימאלי - שכן בעירתו קרובה לשלמות. כיון שכך שקלו בעבר הקואופרטיבים לתחבורה ציבורית, אגד ודן, להצטייד באוטובוסים המונעים בגז - כנהוג בחו"ל. אך התכנית לניקוי הרחובות מפיח האוטובוסים ולהנעת אוטובוסים בגז - הוקפאה על רקע בטחוני. בכל מערכת גז קיימת סכנת פיצוץ מסוימת, אך בשום מקום לא קיימת סכנת פיצוץ על ידי מחבל מתאבד.

השימוש בגז אינו דורש כלי רכב ייעודיים, אלא התקנה פשוטה יחסית של מערכת הסבה בכלי הרכב הקיימים. במסגרת הסבה זו, מותקן במכונית מיכל גז דחוס ומערכת הזרקת גז שפועלת במקביל למערכת הדלק הרגילה של המכונית. לאחר ההסבה, יכול הנהג לבחור באמצעות בורר, בין שימוש בבנזין לבין שימוש בגז. כלי רכב התומכים בשני סוגי אנרגיה מאפשרים לנהגים לעבור בקלות רבה מגז לדלק רגיל, ובכך להכפיל כמעט את טווח הנסיעה.

אין להתבלבל בין הגז הטבעי לגז המוטורי, שהינו יציר כפי אדם. רכב מונע גז LPG - Liquefied Petroleum Gas, מקנה יעילות כלכלית נכרת, תוך שמירה על איכות הסביבה. לרכב מונע גפ"מ - גז פחמימני מעובה - תערובת של פרופן ובוטן, היכולת הטובה ביותר להתנעה במזג אויר קר. מיכל הגז חזק ועמיד יותר מאשר מיכל הדלק ברכב, ולמקרה של תאונה, הוא נבנה לרוב באפיוני יכולת גבוהה יותר לספיגת זעזועים לעומת מיכלי הדלק. שסתומי בטיחות חדשים מפסיקים מיידית את זרימת הגז במקרה של דליפה, במערכת האטומה לחלוטין בפני דליפה והתלקחות.

חברות הדלק והגז מתקשות לעמוד בעלות דרישות הבטיחות הישראליות הקפדניות - מעבר לכל קנה מידה עולמי, ופרויקט הגז הופך לבלתי כדאי מבחינה כלכלית. תחנות דלק ציבוריות רבות באירופה מנפקות גז למכוניות ללא כל התאמה מיוחדת לתשתית בטיחות, אך שם הרי מצב הביטחון האזרחי שונה לחלוטין.


המקור:
"גלי צה"ל - online"