חוק מיחזור הצמיגים נכנס לתוקףהחל ב-1 ביולי 2007, נכנס לתוקף חוק לסילוק ולמיחזור צמיגים. החוק נועד להסדיר סילוק ומחזור של צמיגים משומשים באופן שימנע את המפגעים הסביבתיים הכרוכים בהשלכה לא מסודרת של הצמיגים ולחיסכון בחומרי גלם. בהתאם לחוק נקבע כי באחריות היצרנים והיבואנים (כ-60 במספרם) לאסוף את הצמיגים לאחר גמר השימוש בהם ולהעבירם למיחזור. בשלב הראשון יאלצו היצרנים והיבואנים להעביר כ-50% מהצמיגים אותם הכניסו לשוק לסילוק או למיחזור, ובהמשך באופן הדרגתי של 7 שנים ידרשו להעביר את כל הצמיגים למיחזור.לקראת כניסת חוק מיחזור הצמיגים המשומשים לתוקף, ערך השר להגנת הסביבה, גדעון עזרא, סיור במפעלי אליאנס בחדרה, ובחן מקרוב את היערכות המפעל ליישום החוק. השר עזרא מסר, כי מידי שנה יש בארץ כ- 3 מיליון צמיגים היוצאים משימוש והופכים לפסולת. הצמיגים שאינם מועברים למיחזור גורמים למפגעי ריח, מים וזיהום אוויר, ופוגעים בשטחים פתוחים. עוד הוסיף השר עזרא, כי יצרנים ויבואנים שלא יפעלו על פי הנחיות החוק, ינקטו נגדם הליכי אכיפה מחמירים. יעדי הסילוק שנקבעו הם:
אלעד עמיחי הוסיף, כי עם כניסת החוק לתוקף תתפתח בישראל תעשיית מיחזור שתקלוט את הצמיגים המשומשים ותהפכם לחומרי גלם ומוצרים חדשים. לדוגמא, את הצמיגים שיועברו למיחזור ניתן יהיה להפוך לאבקת גומי שתשמש את תעשיית הגומי, ייצור מרצפות גומי לגני משחקים, לשרוף אותם ולהפכם כתחליף לדלק או להשתמש בצמיגים גרוסים לאספלט לסלילת כבישים שקטים. כבר עתה ישנם מספר גורמים שנמצאים בתהליכים מתקדמים של פתרונות מיחזור צמיגים. במדינות רבות בעולם קיימת תעשיית מיחזור צמיגים, כאשר החוק מתבסס על עקרון "אחריות היצרן" לטיפול בבעיות סביבתיות, המקובל במדינות המפותחות כדוגמת: ארה"ב, יפן, בריטניה, גרמניה, צרפת, הולנד וכדומה. על-פי עקרון זה, האחריות לטיפול בבעיה סביבתית הנגרמת כתוצאה משימוש במוצר כלשהו מוטלת על יצרן המוצר או היבואן. מאחר שהוא עומד בראש הפירמידה בגלגולו של המוצר עד להפיכתו לפסולת, חלה עליו החובה לטפל במוצר גם בסיום השימוש בו. הליך פינוי הצמיגים המשומשים יתבצע באופן ישיר על-ידי היבואנים, היצרנים ובתי העסק על-פי האופן שהוגדר בחוק:
המקור: המשרד להגנת הסביבה |