www.osh.org.il
29.06.09


ביקור ועדת הבנייה של המוסד לבטיחות ולגיהות באתר העבודה - מנהרות הכרמל

ועדת הבנייה של המוסד לבטיחות ולגיהות ומדריכי בטיחות של מחוזות המוסד ביקרו ב- 22.6.2009 באתר העבודה של מנהרות הכרמל, בחיפה.

השתתפו: חיים אליהו - מנהל המוס"ל וחבר הועדה; חברי הועדה - יונה שמר (יו"ר) (חב' אהרונסון), נתן חילו (התאחדות הקבלנים), אלה בן-נון (מכון התקנים הישראלי), פרופ' יחיאל רוזנפלד (הטכניון), בן ציון משולם (חב' סולל בונה), אריה ספיח; מנהלי מחוזות במוס"ל ומדריכי הבטיחות בבנייה: ד"ר סמי סעדי, קולמן גרויסברג, לאוניד שנדרוביץ' - מחוז חיפה והצפון; דב דביר, יוליאן טאטי, עופר שמחה - מחוז ת"א והמרכז; יואב סרי, יאיר רביב, יוסף אהליאב - מחוז ירושלים והשפלה; נציגי תחום הנדסה ותורת בטיחות במוס"ל - שלמה איציקובסקי - מנהל התחום, ד"ר אלכס טורצקי - מדריך בטיחות בחשמל ארצי, איגור פרלמן - מדריך בטיחות בבנייה ארצי וחבר הועדה, יואב גרשון - מרכז הדרכת בטיחות בחקלאות; רינה קנוביץ' - נציגת תחום גיהות במוס"ל וחברת הועדה; אלכס אפשטיין - עורך מקצועי בתחום הסברה, פרסום והוצאה לאור במוס"ל. כמו כן, בסיור זה השתתף המהנדס יצחק קשלס, גימלאי המוסד לבטיחות ולגיהות אשר פרש לאחרונה מעבודתו ואשר ריכז את פעילות ועדת הבנייה של המוס"ל לאורך שנים רבות.

הביקור שנערך במשרדי מינהלת מנהרות הכרמל בחיפה נפתח בהצגת הפרויקט של בניית המנהרה ע"י צבי שדמה, נציג מינהלת מנהרות הכרמל.

בשיחת הפתיחה הוסבר כי יזמית הפרויקט היא קבוצת כרמלטון בע"מ הנמצאת בבעלות שווה של קבוצת אשטרום הנדסה עם חב' שיכון ובינוי אחזקות..לצורך ביצוע הכרייה, הבנייה וההפעלה עד לסיום תקופת הזיכיון (35 שנים) הוקמה מינהלת מנהרות הכרמל הכוללת את חב' אשטרום עם חב' סולל בונה בשותפות שווה.

ביצוע עבודת הכרייה נמסר לחברה סינית: "ccecc" אשר הפעילה כ- 500 עובדים לביצוע הכרייה עצמה, ולמסירת נתיבי המנהרות לזכיין להמשך עבודות גימור (סלילה, דפנות ואמצעי בקרה, שליטה ושירות שונים) שיתבצעו על ידה בעבודה מקומית (כבר כיום עובדים באתר כ- 50 עובדים מקומיים על נושאים שונים).

במועד הביקור כבר היו מנהרות חפורות לכל אורך הנתיב וכבר החלו לעסוק בעבודות הגימור השונות אשר מתוכננות להסתיים עד סוף.2010, עם מסירת הפרויקט ופתיחתו לתנועה.

המנהרה היא כפולה - ובכל כיוון - 2 נתיבים (רוחב כל מנהרה - 10 מ'), המנהרה בנוייה ב- 2 חלקים:
(1) מטירת הכרמל (מוצא החוף) עד לאזור גרנד קניון בחיפה (מוצא רופין) באורך כ- 3100 מ', בשיפוע של 3o;
(2) מאזור הגרנד קניון לאזור צומת הצ'ק פוסט (מוצא הקריות) באורך כ- 1650 מ', בשיפוע של 6o.
המנהרות שגובהן 6.5 מ' מסוגלות להעביר משאיות גדולות ואף סמי-טריילרים לאורך כל נתיב. לאורך המנהרות, במירווחים של 250 מ' מצויות מנהרות המיועדות לקישור בין 2 המנהרות הראשיות.

גשרים שונים נבנים במעבר בין 2 חלקי המנהרה, מעל פני האדמה, והם מיועדים להעביר את נתיבי הנסיעה של המנהרה, וכן, גשרי כניסה ויציאה בכל המוצאות. הגשרים ישתלבו בכבישים שבסביבה וייתנו מענה לצורכי התנועה בכרמל ולהזרמת התנועה אל ומהמנהרות. באזור מוצא המנהרה, ליד צומת הצ'ק פוסט, מתוכננות עבודות שימור של נחל סעדיה הזורם במקום, כולל העתקת נתיב, צמחיה ובע"ח, כשמורת טבע.

נמסר לנו על שיטת כרייה המבוססת על פיצוצים מקומיים ופינוי החומרים המרוסקים במשאיות. את הפיצוצים ביצעו בחורים שנקדחו בתוואי המנהרה, בגבהים ובהתאם למבנה הסלעים שם.

צבי טל (חב' שלהבת) הוא הממונה על הבטיחות בעבודה מטעם מינהלת הפרויקט ועוסק בכל הנושאים השוטפים של ניהול הבטיחות בעבודה שם. לדבריו, לא תמיד ראו הסינים את הדרישות הבטיחותיות, עין בעין עם עמיתיהם הישראלים. בכ"ז, לאחר דין ודברים הם קיבלו את הדין ומאותו רגע, המשמעת המוטבעת בהתנהגות הסינית האופיינית הביאה לשמירה על הכללים והחוקים הדרושים. לדבריו, לא היו תאונות עבודה של ממש במהלך העבודה כשנתיים וחצי עד היום) אלא אך מקרים בודדים של מכות יבשות ושריטות בלבד, ללא ימי היעדרות.

הביקור נמשך בסיור לאורך קטע של המנהרה המזרחית, להתרשמות מגודל הפרויקט.

  

  



תיקון:
לצערנו נשמט שמו של ממונה הבטיחות השני באתר מנהרות הכרמל מר קאסם נביה קדמני שמשמש כממונה בטיחות מטעם החברה במקום ועושה עבודה נאמנה, מבורכת ומוערכת.

המקור:
אלכס אפשטיין, תחום הסברה, פרסום והוצאה לאור במוס"ל