www.osh.org.il
22.06.08


דפוסי התנהגות ניהוליים להפחתת לחץ

לאחרונה פורסמו בבריטניה מחקר והנחיות חדשות על הדרכים בהן מנהלים יכולים לנקוט בכדי להפחית לחץ במקום העבודה: Management competencies for preventing and reducing stress at work.

המחקר הוביל לפיתוח של מסגרת של דפוסי התנהגות לניהול לחץ בעבודה.
דפוסי ההתנהגות מחולקים לתתי קבוצות של יכולות ניהוליות:
  • ניהול קונפליקטים.
  • הנהלה משתפת (את העובדים) ומאצילה סמכויות.
  • גישה אמפטית.
  • ניהול רגשות.
  • ביצוע תוך הגינות.
דפוסי ההתנהגות אלה, עשויים לסייע לארגונים בהפחתת לחץ בעבודה וליישום ה- management standards (נהלי עבודה להתמודדות עם לחץ) של ה- HSE.

מקור בכיר ב- CIPD (אחד הגופים שמממנים את המחקר), ציין שהצורך להנחיות היה גדול לשם שיפור איכות הנהלות בדרג ביניים ובכדי לתרום לפיתוח מקומות עבודה בריאים ופרודוקטיביים.
לחץ ובעיות בריאות מנטלית הן הגורם השני לאיבוד זמן עבודה בשל היעדרות בגין מחלה. העלות המשוערת של אובדן ימי עבודה בבריטניה, היא 26 מיליארד לירות סטרלינג לשנה.

יו"ר HSE, (גוף נוסף שמשתתף בביצוע המחקר), ציין שהמסר העיקרי היום למנהלים בדרג הביניים היא שפעילויות ניהוליות צריכות לכלול התנהגויות יעילות לניהול לחץ. המחקר מבהיר למנהלים את ההתנהגויות שאותן יש לנקוט, ואת ההתנהגויות מהן יש להימנע, כדי לסייע בהפחתת לחץ ובשיפור הרווחה של העובדים אותם הם מנהלים.

המחקר הוא חלק מפרויקט בן שלוש שנים שמטרתו לזהות דפוסי התנהגות ניהוליים הקשורים לניהול יעיל של לחץ בעבודה והוא מצביע על הצורך של המנהלים לכלול את נושא ניהול הלחץ בפעילויות הניהול היומיות שלהם ובתרבות הארגונית.


המקור:
ערכה לבנת כהן, M.A בפסיכולוגיה ארגונית, מרכז המידע של המוסד לבטיחות וגהות ע"פ croner