www.osh.org.il
01.06.08


ציון היום הבינלאומי ללא עישון בתאריך ה- 31 במאי


מזה כעשור, מציין ארגון הבריאות העולמי בתאריך 31 במאי "יום ללא עישון". מטרתו של יום זה היא להעלות על סדר היום העולמי את מגיפת העישון ולהגביר את המודעות למניעת תמותה ותחלואה ממחלות הנגרמות בעקבות עישון טבק.

המוטיב המרכזי של יום זה לשנת 2008 הוא נעורים נטולי טבק. השנה מושם דגש על הנזקים הנגרמים מעישון המתחיל בגיל צעיר. עישון מגיל צעיר מוביל לחיים שלמים של תלות בטבק עקב ההתמכרות לניקוטין.


הלוגו המלווה את הקמפיין של השנה הנוכחית מטעם ארגון הבריאות העולמי

עישון נחשב למשתנה ההתנהגותי החשוב ביותר לתחלואה ותמותה - הניתן למניעה! זהו המוצר היחיד שעלול לגרום למוות, כאשר הוא נצרך בהתאם להוראות היצרנים.

נזקי העישון:
  • עישון הסיגריות הוא הגורם העיקרי להתפתחות סרטן הראות וסוגי סרטן נוספים.
  • העישון גורם למחלות לב וכלי דם, ומחלות בדרכי הנשימה.
  • העישון פוגע בכושר הגופני, גורם להזדקנות העור ופוגע גם בחיי המין.
על פי נתוני ארגון הבריאות העולמי משנת 2005 מדי שנה מתים כ- 5 מליון בני אדם בעולם כתוצאה ממחלות שנגרמו בשל נזקי העישון. מנתוני משרד הבריאות עולה כי בישראל מתים מדי שנה כעשרת אלפים בני אדם, וכ - 1,500 מהם כתוצאה מעישון כפוי (שיש הנוהגים לכנותו "עישון פאסיבי").

מסעות הסברה בתחום הגמילה, הסברה ומניעה מלווים ברחבי העולם את היום הבינלאומי ללא עישון.

משרד הבריאות מקדם את החקיקה והאכיפה למניעת עישון. לאחרונה נכנסו לתוקף שני שינויים חשובים בחוק הגבלת העישון במקומות ציבוריים.
חוק הגבלת העישון במקומות ציבוריים (תיקון מס' 2), התשס"ז-2007, שמטרתו למנוע עישון במקומות ציבוריים ובמקומות עבודה, ואת חשיפת הציבור לעישון כפוי, הגורמת למוות, מחלות ולנכות. על בעלי עסקים ומנהלים מוטלת אחריות משפטית ליישום החוק והוראותיו בעצם הפיקוח למניעת העישון בשטח שבאחזקתם. המחזיק של מקום ציבורי חייב להציב שילוט המורה על איסור עישון במקום וכן חל איסור על הצבת מאפרות במקום, למעט בחדרי עישון, אם ישנם.

בנוסף, בהתאם לחוק למניעת העישון במקומות ציבוריים והחשיפה לעישון (תיקון מס' 3), התשס"ח-2008, נקבע כי מקום בו משרתים אנשי צבא וכוחות בטחון אחרים נחשב למקום עבודה וחלות לגביו ההוראות לגבי איסור העישון במקום עבודה.

בנוסף על איסור העישון במקומות ציבוריים, אחראי משרד הבריאות גם לדרישה לציון האזהרות על גבי חפיסות סיגריות.


המקור:
ד"ר שרה דיקשטיין - מרכז מידע המוסד לבטיחות ולגיהות, ע"פ WHO