www.osh.org.il
27.03.08


מערכת לימוד אינטרנטית: לומדים ועובדים על בטוח

במסגרת הפעילות של רשת "אורט" ישראל לשפר ולהגביר את החינוך הטכנולוגי בישראל יזמו רשת אורט ישראל והמוסד לבטיחות ולגיהות פרויקט משותף תחת הכותרת "לומדים ועובדים על בטוח". הפרויקט פותח במרכז הפיתוח של רשת אורט. לצורך כך, נבנתה סביבת הוראה ולמידה מתוקשבת המיועדת להעלות מודעות לנושאי בטיחות. המערכת פותחה בשיתוף פעולה של אורט עם המוסד לבטיחות ולגיהות וארגון בטרם, ובמימונה של קרן 'מנוף' במוסד לביטוח לאומי.

הפרויקט מיועד לתלמידי חטיבת ביניים והחטיבה העליונה בבתי הספר השונים (כולל חקלאיים ותעשייתיים) ומתאימה גם להדרכת עובדים חדשים (או כאלה שזקוקים לרענונים).


המערכת כוללת 13 יחידות לימוד בנושאים שונים, כשכל נושא/פרק הינם באורך של שיעור עד שניים:
  1. בטיחות בבית הספר
  2. בטיחות בבית
  3. בטיחות במעבדות
  4. בטיחות אש
  5. רעש
  6. בטיחות בתעשייה
  7. בטיחות בחקלאות
  8. בטיחות וגיהות במשרדים
  9. ארגונומיה
  10. שמירה על גב
  11. שימוש בציוד מגן אישי
  12. מתקני הרמה וטלטול משאות
  13. דע את זכויותיך כעובד
במהלך שנת הלימודים תשס"ז דווחו במערכת החינוך על יותר מ - 16,000 תאונות. כ - 90% מהן נגרמו כתוצאה מהתנהגות מסוכנת של תלמידים. כ - 66% מכלל התאונות מתרחשות בהפסקה. 23% מהתאונות מתרחשות בשיעורי חינוך גופני. רק 1% מהתאונות נגרמות כתוצאה ממפגעי בטיחות.

הומלץ כי כדי לנסות ולהפחית את מספר התאונות בבתי הספר יש לעודד התנהגות תומכת בטיחות ולפעול ליצירת אקלים בטיחות בית ספרי.
במחקרים שנערכו במדינות האיחוד האירופי ובארה"ב נמצא שעובדים צעירים בגילאי 18 - 24, נפגעים בתאונות עבודה בשיעור גבוה בהרבה מעובדים מבוגרים יותר. הסיבה לכך היא העובדה שעובדים המתחילים לראשונה לעבוד הם חסרי כל ידע לגבי הסיכונים הבטיחותיים במקום עבודתם.

בהמשך להצהרת רומא 2003, המגמה במדינות המערב כיום היא להקנות לתלמידים בבתי ספר תיכוניים ובמכללות ידע בסיסי לגבי הסיכונים הבטיחותיים והבריאותיים הקיימים במקומות העבודה כחלק מהכשרתם הכוללת בבתי הספר.

הואיל ומדובר בפיתוח ראשוני ומקיף של הדרכה מקוונת בבטיחות על טהרת "כחול לבן", ציבור האחראים על ההדרכה במקומות עבודה מוזמנים לשפר את ההדרכה באמצעות המודולים שפותחו!

מערכת הלימוד האינטרנטית חופשית ופתוחה לכולם מכל מקום ובכל זמן בכתובת:
 http://c3.ort.org.il/manof


המקור:
נחום טיר, ממ"ח פרויקטים, המוסד לבטיחות ולגיהות