ניהול גורמי סיכון פסיכוסוציאליים בעבודה ערכה: ליבנת כהן *
מנהלי חברות רבים מבינים שיש להם חובה מוסרית ומשפטית לשמור על בטיחות ובריאות עובדיהם בזמן שהם בעבודה. נשאלת השאלה אם הם מבינים באופן מלא, מה היקף "הבטיחות והבריאות" הנדרשת מהם? מאמר שפורסם לאחרונה ב-Industrial Accident Prevention Association , הקנדי, משיב על השאלה.
מנהלים רבים, מכירים בערך של נושאי הבטיחות והבריאות בעבודה ומנסים להבטיח שעובדיהם לא ימצאו בסיכון של פגיעה פיזית או בסיכון של חשיפה למחלות הקשורות לעבודה. אבל היום כבר ידוע שמקום עבודה עשוי להיות בטוח מבחינה פיזית ועם זאת, עדיין הוא עלול להיות מקום עבודה לא "בריא" בשל גורמי סיכון פסיכוסוציאליים. גורמי סיכון פסיכוסוציאליים, המהווים גורמי סיכון לבריאות ולבטיחות של העובדים, כוללים נושאים הקשורים לארגון העבודה, ללחץ במקום העבודה ולדרך שבה מתייחסים לעובדים. דוגמאות של גורמי סיכון פסיכוסוציאליים כוללות:
מחקרים מצביעים על כך שחלק מגורמי סיכון אלה, עלולים להגביר את הסיכון של העובדים להיפגע מ-
כל חברה שמתקיימים בה גורמי סיכון פסיכוסוציאליים מוגברים, תשלם במונחים של: עלויות פיצוי מוגדלות לעובדים, בהיעדרויות של עובדים, ובפרודוקטיביות מופחתת. בנוסף, יש עלייה במספר ההתדיינויות בבתי משפט (בקנדה לדוגמא), ובמספר ההסדרים לטובת העובד, הקשורים לאחריות המעביד לדאוג למקום עבודה "שמכבד את עובדיו" ו"בטוח מבחינה רגשית".
יש מה לעשות - ניהול גורמי סיכון פסיכוסוציאליים להלן אסטרטגיות שסייעו לארגונים לשלוט בגורמי סיכון פסיכוסוציאליים:
בכדי ליישם את האסטרטגיות הללו, נדרשת מחויבות והבנה מההנהלה הבכירה שתאפשר ביצוע שינויים במקום העבודה ע"י המעסיקים. לשינויים אלה תהיה השפעה רצינית על רווחת העובד ועל הרווחים הכוללים של הארגון. גם מנהלים יחידים יכולים ליישם אסטרטגיות אלה באופן נפרד משינוי ארגוני כולל, ולראות שינויים חיובים ביחידות שלהם.
|