www.osh.org.il

יוני 2006

 

תקן נוהג בטוח לתפעול רכב מנועי

מאת: ד"ר אשר פרדו*

 

תקן חדש למניעת תאונות ונזקי רכב הושק בסוף חודש אפריל ע"י מכון התקנים הלאומי האמריקאי (ANSI) ובפיתוחו היה מעורב באופן פעיל גם המכון האמריקאי הלאומי לבטיחות ובריאות תעסוקתית (NIOSH). התקן נקרא  Z15.1 – 2006, כותרתו היא "נוהג בטוח לתפעול רכב מנועי" ובשלב זה הוא תקן וולונטארי. התקן הוא הראשון בבטיחות תעסוקתית הכולל מדריך מקיף להגנת עובדים שבמסגרת עבודתם, או כחלק ממנה, מפעילים רכב מנועי, והוא מיועד לאירגונים בעלי צי רכב.

תאונות רכב בארה"ב במסגרת עבודה הן הגורם המוביל בתאונות עבודה קטלניות ושיעורן מגיע ל- 22% מכלל הפגיעות הקטלניות. למרות הירידה בשיעור הפגיעות הקטלניות מכלל המקורות התעסוקתיים שם, שיעור תאונות הדרכים הקטלניות הקשורות בעבודה עלה ל- 1.2 לכל מאה אלף עובדים. רוב הקורבנות הם גברים והשיעור גבוה יותר בקרב הגילאים 35 – 54. מזווית חוקית, 62% מכלי הרכב המעורבים בתאונה קטלנית במסגרת עבודה בארה"ב רשומים תחת בעלות עסקית או ממשלתית, 17% רשומים תחת בעלות הנהג ו- 12% תחת רשות או פרט שאינם קשורים לנהג.

העלות של מעסיקים שעובדיהם מעורבים בתאונה היא גבוהה ועלולה לכלול פיצוי כספי לעובד, לצד ג', עלות ישירה של תיקון הרכב או החלפתו ועלות עקיפה של אובדן ימי עבודה ותפוקה. כמו כן, במקרה של תאונת רכב קטלנית תבחן בבית משפט אחריותו של המעסיק וחבותו בהיבטים שונים לרבות תקינות הרכב וכשלון לאתר בו פגמים, התנהגות בלתי בטיחותית בעת נהיגה ברכב החברה, רשלנות בבחירת או העסקת נהג מועד, רשלנות בביצוע פעולה מתקנת לנהג שהיה מעורב בתאונות או עבירות תנועה, רשלנות במתן הכשרה והדרכה הולמת לנהג.

התקן החדש מספק קווים מנחים ופרקטיקה מיטבית לפיתוח תכניות בטיחות לרכב מנועי עבור כל דרגי המעסיקים בין אם מדובר ברכב בודד או צי רכב, רכב בבעלות העובד או בבעלות המעסיק, רכב שכור או מליסינג. מטרתו של התקן החדש – Z15.1 - לבסס כלי ודרישות בטיחות שיגבירו את בטיחות הביצוע בכל הקשור להפעלת רכבים בעבודה ויביאו לצמצום הסיבתיות לתאונות, צמצום הנזק לאדם ולרכוש וצמצום החבות המשפטית הקשורה בתאונות רכב.

תכולתו של התקן נוגעת בחמישה מרכיבי מפתח:

  1. מינוח והגדרות – מונחים כגון התנגשות, תאונה, תקרית, קילומטראז' של צי רכב חשובים להשגת אחידות בשפה, פרשנות ותקשורת כשמדובר בציי רכב שונים.
  2. איסוף נתונים, מדידה ואנליזה סטטיסטית – קווים מנחים לפונקציות אלה מספקים בסיס אחיד להערכת ביצועים בתוך אירגון ובין אירגונים המחזיקים צי רכב, להערכת סיבתיות לתאונות וכן נקודות מוצא אחידות לשיפורים נחוצים.
  3. כלים לבחירת נהג ולהדרכתו – תהליך בחירה נכון חשוב כדי לזהות התנהגות מסוכנת של נהג ולבסס תרבות בטיחות בתוך האירגון. חקירת מרכיבי אישיות, רקע קודם ובחינת היחס האישי לבטיחות עשויים להבטיח בחירה מתאימה של נהגים למטלות נתונות. הדרכה שלמה נחוצה בעת שכירת נהג לעבודה כדי לוודא שיש לו הידע, הכישורים וההבנה של הסטנדרטים להפעלת רכב באירגון. ההדרכה כוללת גם רענונים והדרכה מתקנת.
  4. תחזוקת רכב – מרכיב זה הוא קריטי כדי להבטיח את בטיחות הרכב הדרכים. התקן דן בתחזוקות תקופתיות ובלתי מתוכננות.
  5. נוהג מיטבי בר ביצוע – מרכיב זה דן במדיניות ופרוצדורות אפקטיביות המתייחסות לניהול צי רכב לרבות תמריצים חיוביים, תכניות הדרכה, טכנולוגיית בטיחות פנים רכבית ופרוצדורות לחקר תאונות.

מרכיבי המפתח הנ"ל כוללים גם את הדגשים הבאים:

§         ניהול, הנהגה ומנגנון מינהלתי;

§         הסביבה התעסוקתית;

§         שיקולי הנהג, התייחסות לטעויות נהג וסיכון הנובע מדפוסי התנהגות לקויים והסחת דעת של הנהג ומנוהג של נהיגה תוקפנית;

§         שיקולי רכב ושיקולי בטיחות בעת קניה או החלפת רכבים;

§         דיווח וניתוח תאונות, שיטות לתיעוד ושמירתו.

דיווח על תאונות הקשורות ברכב וניתוח נתונים ומגמות כדי למנוע תאונות חוזרות הוא מרכיב חשוב במיוחד מהיבט חוקי כיוון שלמעסיקים המודעים לכישלונות ומצבים לא בטוחים במערכת שלהם, ואינם נוקטים בפעולה מתקנת, יש סבירות גבוהה יותר להימצא רשלניים במקרים של תאונות חוזרות.

אימוץ התקן והליכה לפיו עשוי לשמש כקו הגנה למעסיק במקרים של זימון לבית משפט על עבירות הקשורות ברכב ובנהיגה. אם חברות ביטוח יחליטו להפחית את פרמיית הביטוח ללקוחות המיישמים את התקן יעודד הדבר את אימוצו ע"י יותר גופי רכב.

יתכן ובעתיד תאמץ הרשות לבטיחות ובריאות תעסוקתית בארה"ב (OSHA) את התקן כמחייב באמצעות תקנות והוראות. כדאי לשקול את הפצתו ואימוצו של התקן בארץ לאור המצב העגום של תאונות רכב ודרכים הקשורות בעבודה והתכניות הארציות לצמצומן. אחת הדרכים להפצה ואימוץ הוא יצירת אמנה בין גופים ממשלתיים לבין גופים וחברות המחזיקים בצי רכב.

 

 

 

 

 

 

ד"ר אשר פרדו, PhD מדעי הרפואה, מרכז מידע של המוסד לבטיחות ולגיהות.

 

מקורות: 

1.  http:/www.asse.org/z15

2.  Legal Perspective Article Addressing ANSI/ASSE Z.15.1

3.  NIOSH eNews Volume 3 Number 12 April 2006