www.osh.org.il

דצמבר 2005

 

השפעת מסרי בטיחות טרויאנים באתרי בנייה

ערכה: רינה קנוביץ *

 

ענף הבנייה באנגליה מעסיק 6% מכוח העבודה  אך 30% מתאונות המוות נגרמות בענף זה. 67% מתאונות המוות בענף נגרמו כתוצאה מנפילה מגובה. במחקר שנערך בשנת 2003 באתרי בנייה התברר ש 70% מהתאונות נובעות מפעולה לא נכונה שבצעו העובדים, דבר המצביע על חוסר בהדרכה והכוונה נכונים. כיצד מתמודדים עם הבעיה?

במחקר שנערך לאחרונה, ושפורסם ע"י המינהל לבטיחות ולבריאות בבריטניה (HSE), הועברו מסרים של בטיחות תוך שילובם באתר עצמו, כאשר הם הוחדרו כסוס טרויאני ע"ג רכיבים שונים באתר. הוחלט שהמסרים צריכים להיות קצרים ופשוטים ולשם הפצתם יש לשלב אותם בכלים/מבנים שבאתר עצמו. לאחר העברת המסרים נבדקה השפעתם על מידת המודעות לסיכונים שהועלו.

שלבי המחקר

  • בחירה של ארבעה סוגי/שלבי בנייה שונים ואיתור סיכוני הבטיחות העיקריים בהם.
  • עיצוב של מסר בטיחותי פשוט, המתייחס לסיכון העיקרי שאותר, והפצתו באתרי הבנייה באמצעות כלים/חומרים המשמשים ביום יום באתר.
  • חיבור שאלון שיאמוד את ההשפעה של המסרים הטרויאנים.
  • בדיקה ב - 12 אתרים שנחשפו למסרים הבטיחותיים לעומת קבוצת ביקורת של שמונה אתרים.
  • הסקת מסקנות מתוצאות המחקר.

קביעת המסרים והעברתם באתרי בנייה

בתהליך של הקמת שלד מקורות פלדה, אחד מארבעת התהליכים שנבחרו, אותר מתוך רשימה ארוכה של סיכונים, הגורם העיקרי לתאונות. הגורם הוא פגיעה מחפצים נופלים או נעים, לדוגמא, החלקה של קורה מהמענב, נפילה של קורות בעת שינוען במשאיות, נפילה של כלים ידניים ועוד. הנושא של נפילת קורה כתוצאה מקשירה לא נכונה, נבחר לשם העברת מסר בטיחותי טרויאני.

הוחלט שהמסר צריך לבטא הליך שגוי המבוצע בפועל באתרים ועלול לגרום לתאונה. תפיסה זו מנוגדת למסרים בטיחותיים נפוצים אשר מראים מהי ההתנהגות הנכונה, לדוגמא פוסטר המציג פועל באתר בניה החובש קסדה.

במחקר נבחר מסר ציורי (תמונה מס' 1) ולא מילולי. חשוב היה שהמסר יועבר בצורה פשוטה מתוך מטרה שישפיע בצורה מירבית. המסר הציורי הודפס בפורמט של A6  כמדבקה צבעונית והודבק באתר ע"ג קורות פלדה בניגוד לפוסטרים של בטיחות אשר בדרך כלל מוצאים דרכם ללוח הבטיחות הממוקם בפינה מסוימת באתר.

תמונה מס' 1

 

מעורבות זהה בוצעה בשאר התהליכים שנבחרו, ומסרים מצוירים הודבקו ע"ג רכיבים שונים בשטח. בתמונה מס' 2 רואים מדבקת מסר ע"ג קורות בטון.

תמונה מס' 2


בדיקה של השפעת המסרים

בשלב השני של המחקר רואיינו 62 עובדים ונשאלו שאלות הקשורות למידת החשיפה שלהם למסר ולגבי השפעתו. 40% מהנשאלים ראו באתר את המסרים והיו מודעים להם, 30% מהמרואיינים היו צריכים שהמראיין יציין תחילה את מיקום מדבקת המסר ואז ציינו שאכן שמו לב למסר.

נבחנה גם השאלה לגבי הבנת המסר, המרואיינים התבקשו לתאר את תוכן המסר וכוונתו. התברר שאחוז גבוה של מרואיינים תאר נכון את המסר וכוונתו.

מסקנות מהמחקר

השיטה המוצעת של העברת מסרים בטיחותיים בצורה של ציור, ע"ג מגוון של רכיבים באתר, היא שיטה זולה, קלה ואיננה גורמת להפרעה בעבודה באתר.

העובדים באתר שמו לב למדבקות בשטח והבינו את המסר.

בהמשך חשוב לבדוק האם למסר קיימת השפעה ארוכת טווח או שמא חשיפה קבועה למדבקות מפחיתה את ההשפעה.

במידה ואכן קיימת השפעה ארוכת טווח חשוב להרחיב את המסרים גם למסרים בריאותיים ולא רק בטיחותיים לדוגמה בעיות שלד/שריר הנפוצות מאד באתרי בנייה.

שיטת הבאת מסר טרויאני פשוט לתוך מרכיבים באתר התגלתה כשיטה נכונה המעלה את המודעות בקרב העובדים.

 

 

 

 

נערך ע"י רינה קנוביץ, מדריכת גיהות ראשית, המוסד לבטיחות ולגהות.

 

עפ"י דו"ח מחקר שפורסם ע"י המינהל לבטיחות ולבריאות בבריטניה (HSE).

ניתן לקרוא את דו"ח המחקר במלואו (68 עמודים), בכתובת:

http://www.hse.gov.uk/research/rrpdf/rr336.pdf