www.osh.org.il
02.11.2006


ארה"ב: קיצוצי עלויות תרמו לפיצוץ הקטלני בבתי הזיקוק של BP


בתאונת העבודה החמורה, שהתרחשה בחודש מרץ 2005 בבתי הזיקוק של BP בטקסס - ארה"ב, מתו 15 עובדים ו-180 נפצעו.

הסוכנות האמריקאית (U.S. Chemical Safety and Hazard Investigation Board (CSB, החוקרת את התאונה, אומרת בדו"ח ראשוני שפורסם בימים אלה, שקיצוץ עלויות נמרץ מדי מצידה של ענקית האנרגיה BP הוביל לפיצוץ שהתרחש.

יו"ר CSB, קרולין מריט, אמרה במסיבת עיתונאים כי "בזמן הפיצוץ התמזגו תשתית מזדקנת, קיצוץ עלויות חד מדי, ארגון לא הולם ועיוורון לסיכונים". מריט אמרה את הדברים בעקבות פרסום הדו"ח, שמצא כי BP היתה מודעת לכך שפעילותה בטקסס היא "לא בטוחה" ו"עתיקה". מריט הזהירה כי הבעיות שהתגלו ב-BP הן בעיות נפוצות בתעשייה, והמליצה על עדכון נהלי הבטיחות הקיימים כדי למנוע פיצוצים דומים. "ניסיונה של BP צריך לשמש אזהרה לכל חברת נפט וכימיה. אף חברה לא צריכה להאמין שמה שקרה ל-BP לא יקרה גם לה", אמרה.

הדו"ח מציין שמסמכים פנימיים של BP מראים כי מנהלים בחברה ידעו על קיומן של בעיות בטיחות חמורות בבתי הזיקוק בטקסס סיטי וב-34 עסקים אחרים של BP ברחבי העולם, חודשים או שנים לפני התאונה. לדברי CSB, ציוד ישן ולא בטוח נשמר, וליקויים חמורים בתחזוקה המונעת לא טופלו.

הפיצוץ ב - BP היה התאונה התעשייתי החמורה ביותר שהתרחשה בארה"ב מאז 1990. ועדת הבטיחות אמורה לפרסם דו"ח סופי בעניין ב-2007.

לאחר התאונה, פירסמה BP את ממצאי החקירה שלה, שהצביעו על ליקויי תחזוקה ואבטחה חמורים וכשלים בהנהלת המזקקה. אולם BP הטילה את מירב האשמה על קומץ של עובדים ופקחי עבודה בדרג נמוך.

פרטים נוספים על התאונה וכן סרט אנימציה מרשים המתאר את שלבי התרחשות התאונה ניתן לראות באתר האינטרנט של SCB בכתובת:
http://www.csb.gov/index.cfm?folder=current_investigations&page=info&INV_ID=52



המקור:
(U.S. Chemical Safety and Hazard Investigation Board (CSB