www.osh.org.il
28.10.2007


כנס בטיחות, גיהות ובריאות בתעסוקה - אזור השומרון

סניף תל אביב והמרכז של המוסד לבטיחות ולגיהות קיים ב- 23 אוק' 2007, במלון "אשל השומרון" אשר בעיר אריאל כנס בטיחות, גיהות ובריאות בתעסוקה. הכנס יועד להגברת המודעות לנושאי הבטיחות, הבריאות והגיהות בקרב אנשי מפעלי השומרון: מנהלים, ממונים על בטיחות, עובדים ובעלי תפקידים נוספים במרחב. הכנס תוכנן למסור מידע חשוב ועקרוני על דרכי הטיפול הטוב בנושאי הבטיחות הבריאות והגיהות התעסוקתית.

בכנס לקחו חלק כ- 100 משתתפים, בהם: כ- 50 מנהלים, כ- 25 ממונים על הבטיחות ואחרים.

הכנס נפתח בדברי ברכה של:
מר בנצי ליברמן, ראש המועצה האזורית שומרון אשר קשר בדבריו את קיום הבטיחות והגיהות בעבודה עם שמירה על הביטחון הכללי והכלכלי במפעלים, הדגיש את הסיכון הבטיחותי שעלול לדרדר את המיפעל אל קיצו אם תיווצר בו תסבוכת בטיחותית אשר נזקיה הכלכליים יהיו מעבר ליכולתו.
מר יעקב עמנואל, מ.מ. ראש העיר אריאל, הביא את ברכת העיר אריאל בכלל והנהלתה - בפרט, למפעלי האזור ולכנס הבטיחותי. הוא העלה מזיכרונותיו על מצב בטיחות בעבודה ירוד במקומות עבודה ביבשת אפריקה ועל יחסו הקשה לתופעה כזו, הנוגדת את עקרונות ארצנו הדוגלת בערך האדם ובריאותו.
את קטע הברכות חתם מר מנחם שורץ, מנהל המוסד לבטיחות ולגיהות אשר בירך על הראשוניות של הכנס האזורי למפעלי השומרון וציין בנימה אופטימית שכנס ראשון זה יהווה אבן דרך נוספת בדרך לקידום הבטיחות במפעלי האזור. בדבריו, הוא הישווה את הישגי מערכות העבודה בישראל למערכות האירופאיות תוך הבעת סיפוק וגאווה בתעשייה הישראלית שהישגיה הבטיחותיים אינם נופלים מאלו שנהוגים באירופה. עם זאת, לדבריו, עדיין עלינו לשפר בתחום הבריאות התעסוקתית ומניעת מחלות מקצוע.

ההרצאות שנשמעו בכנס:
  • עו"ד אהרון לוי הציג את שאלת האחריות ומימושה בתחומי הבטיחות והגיהות בעבודה אשר משתייכים לתחומי האחריות הרבים שבהם נדרש אדם/ מנהל לעמוד. הוא הדגיש את הנזק הציבורי הניגרם בעקבות פגיעות בעבודה, כאשר הציבור נידרש להשקיע משאבים בטיפול ושיקום הנפגעים ואת הנזק הישיר למיפעל בעקבות האירועים, כולל השלכות ביטוחיות והמליץ לנקוט גישות מרתיעות כלפי העובד המזיק.

    לדבריו, גם החוק והתקנים הרשמיים, המחייבים, מתווים דרך פעולה רצויה אבל, תמיד - גם לשכל האנושי והניהולי יש מקום חשוב בקביעת דרך פעולה נבחרת.

    מניסיונו, הרבה תאונות נגרמות עקב עודף "רצון טוב" ומסירות, כשהעובד משתדל להשביע את רצון המעביד ועקב כך - שוגה ונפגע או פוגע. לדבריו, בדיון על "רשלנות תורמת" צריכים בתי המשפט להתחשב בסיבות כאלה להתנהגויות כאלה.


  • מר דב דביר, מנהל סניף תל אביב והמרכז של המוסד לבטיחות ולגיהות סקר את פעילות המוסד לבטיחות ולגיהות בכלל ואת העבודה המושקעת ע"י הסניף עם המפעלים לצמצום אירועי בטיחות בכלל, ותאונות עבודה ומחלות מקצוע בפרט, ע"י פעולות הדרכה, ייעוץ וסיוע לבעלי התפקידים במפעל לממש את דרכי ניהול הבטיחות: מ.נ.ע, אימוץ מנחה ה- ILO (ארגון העבודה הבינלאומי - Intrnational Labour Organization) או עמידה בתקינה: ת"י 18000 וכו', לנושאי ניהול הבטיחות.

    במהלך שנת עבודה ממוצעת הסניף מקיים בכלל אזור המרכז פעולות רבות ומגוונות, ומבצע:
    • כ-1750 ביקורים במפעלים במסגרת ייעוץ בכלל וסיוע לועדות בטיחות בפרט;
    • כ- 10 תוכניות בטיחות למפעלים;
    • כ- 30 סיקרי סיכונים; כ- 200 סקרי גיהות;
    • כ- 280 בדיקות סביבתיות (כולל מיפוי רעש);
    • כ- 3500 ביקורים בבתי מלאכה (במ"קים);
    • כ- 1100 ביקורים באתרים חקלאים;
    • כ- 1200 ביקורים באתרי בניה;
    • כ- 200 אירועי הדרכה (מ- 5-1 ימים) שבהם משתתפים כ- 4000 עובדים;
    • כ- 530 שעות הרצאה שבהם משתתפו כ- 5000 עובדים;
    • כ- 180 ביקורים של ניידת התעשייה בהם מודרכים כ- 10,650 עובדים;
    • כ- 110 ביקורים של ניידת הבניה בהם מודרכים כ- 7,100 עובדים;
    • ועוד - עפ"י צורך.

    בשנה"ע הקרובה תיעשה פעילות אינטנסיבית במסגרת התחרות לבטיחות בעבודה ע"ש יוספטל אשר מצטייניה יזכו למגן השר ולתעודת הוקרה במהלך הכנס הארצי לבטיחות ולגיהות אשר ייערך בסוף שנת 2008.

    דב הציע לבאי הכנס גם את שירותי מרכז המידע של המוס"ל ואת מיגוון הנושאים המובאים באתר האינטרנט של המוס"ל.

  • מר אברהם גולדמן, מנהל המוסד המורשה (במוס"ל) הסביר את אופן מימוש ניהול הבטיחות עפ"י הקווים המנחים של ה- ILO אשר המוס"ל משמש כנציגו בארץ, עפ"י מינוי של אגף הפיקוח על העבודה במשרד התמ"ת. הוא סקר גם את עיקר ההבדלים בין התקינה וההתעדה לבין מנחה ה- ILO ואימוצו לתוך נהלי הארגון.


  • ד"ר וסילי רודסקי, רכז תעשיה וחומ"ס באיגוד ערים לאיכות הסביבה, שומרון, סקר את היקף התעשייה באזור: 322 עסקים אשר לפי סיווג המשרד להגנת הסביבה הם שייכים ל- 3 קבוצות:
    (1) - קבוצת A - מפעלים גדולים ובעיתיים: 20 מפעלים;
    (2) - קבוצת B - עסקים בינוניים: 115 עסקים;
    (3) - קבוצת C - עסקים קטנים: 187 עסקים.

    תחומי העיסוק של המפעלים הם:



    תחומי הפעילות של אנשי האיגוד בתחומי איכות הסביבה כוללים: רישוי, פיקוח, הנחייה, תיאום פעילויות שיש להן השלכה סביבתית וכו'. לדבריו, המשרד להגנת הסביבה נוקט מדיניות של "הפוגע - משלם" כדי לחייב את העסקים השונים לעמוד בדרישות קפדניות בתחום זה.


  • ד"ר לובה פושנוי, הרופאה התעסוקתית של אגף הפיקוח על העבודה במשרד התמ"ת הביאה את ברכת המפע"רית ואגף הפיקוח כולו לכנס ולמשתתפים וסקרה את עיקר התחיקה המנחה את אגף הפיקוח בפעילויותיו במפעלים. היא המשיכה בהצגת מדיניות הטיפול בבריאות העובד ע"י:
    • מניעת חשיפתו לגורמים מזיקים - בראש ובראשונה (מניעה ראשונית);
    • פיקוח בריאות לגילוי ולעצירת התפתחות מחלות מקצוע (מניעה שניונית);
    • טיפול למניעת סיבוכים וניסיונות שיקום (מניעה שלישונית).
    היא הסבירה את דרכי ביצוע הבדיקה הרפואית התעסוקתית התקופתית ואת משמעות הסמנים הביולוגיים (BEIs) במערכת זו. כמו כן, ציינה הרופאה, הפיקוח עשוי להורות על הרחקת עובד מעבודה שהוכח כי פגעה בבריאות וגרמה לו למחלה תעסוקתית.


  • חתם את סידרת המרצים מר אבישי חוכימה, מתחום התעסוקה במינהל האזרחי באיו"ש אשר הסביר לנוכחים את כללי ההעסקה, ההיתרים והאיסורים (לדוגמה -פלשתינאי מנוע מנהיגת מלגזה במפעל); דרכי פינוי רפואי באמבולנסים בשעת הצורך ועוד.


ניידת הדרכה בתעשייה של המוס"ל הגיעה לשטח המלון, התמקמה ובהדרכתו של מר משה אשכנזי, המפעיל הוותיק שלה אירחה להיכרות ולהתרשמות מהפוטנציאל של ההדרכה בניידות כאלה שיכולות להגיע למפעל, להתמקם בחצר ולהדריך 10 עובדים בו זמנית באמצעות תוכנות הדרכה ממוחשבות, אינטראקטיביות המסודרות בעמדות הדרכה בתוכה וגם לקבל הדרכה והדגמה בנושאי מיגון אישי ע"י מוצגים המצויים בתוכן. נדגיש כי המוס"ל מפעיל מספר ניידות כאלה והן מיועדות לתחום התעשייה ולתחום הבנייה.

הכנס נחתם בפאנל של שאלות ותשובות בהשתתפות: מר דב דביר, ד"ר וסילי רודסקי, ד"ר לובה פושנוי - בתחומיהם שהוצגו קודם ובנוסף - טפס"ר משנה, קובי סוכצקי, רמ"ד מניעת דליקות באיגוד ערים לכיבוי, מרחב יו"ש והבקעה, אשר האירו את עיני הנוכחים במידע שהתבקש עפ"י שאלותיהם.

אי אפשר שלא להעלות על נס את מאמצי צוות סניף ת"א של המוס"ל ובראשם המנהל ומדריך הבטיחות הפועל במפעלים בשומרון: מר מוטי קנסק אשר לא חסכו מאמץ כדי שהכנס יצליח ואכן, היה פרי נאות לעמלם.

   

   


המקור:
אלכס אפשטיין, מחלקת הוצאה לאור, המוסד לבטיחות ולגיהות