www.osh.org.il
27.07.08


מחקר ישראלי שנערך בקריה למחקר גרעיני בישראל השווה יעילות ובטיחות של שלושה סוגי דיאטות

מחקר עומק ישראלי מקיף שהתפרסם לאחרונה (ב- 17 ביולי 2008) בעיתון המדעי היוקרתי - New England Journal of Medicine - קובע כי דיאטה דלת פחמימות ודיאטה ים-תיכונית יעילות יותר בשיפור רמות שומנים וסוכר בדם מאשר דיאטה דלת שומן (היחידה שהוכרה עד לאחרונה ע"י הארגונים הרפואיים).

המחקר נוהל על די ד"ר איריס שי, ראש צוות המחקר הבינלאומי, מהמחלקה לאפידמיולוגיה והמרכז הבין לאומי לבריאות ותזונה באוניברסיטת בן-גוריון ועל ידי ד"ר דן שוורצפוקס, מנהל מחלקת הרפואה של הקריה למחקר גרעיני (קמ"ג) בדימונה ובשיתוף פעולה נרחב עם חוקרים נוספים מאוניברסיטאות בן-גוריון בנגב, כמו גם עם חוקרים מאוניברסיטאות מובילות בארצות הברית, קנדה וגרמניה.

למחקר, שבוצע בקמ"ג בישראל, גויסו 322 גברים ונשים בעלי עודף משקל בינוני. הנחקרים סווגו באופן אקראי ל-3 קבוצות דיאטה שונות: דיאטה דלת שומן מוגבלת קלורית, דיאטה ים תיכונית (דיאטה המבוססת בעיקר על עוף, דגים, שמן זית ואגוזים) מוגבלת קלורית, ודיאטה דלת פחמימות שלא הייתה מוגבלת בצריכה קלורית. כל הדיאטות היו התאימו לתפישה של תזונה בריאה והיו עתירות בירקות ונטולות שומן מסוג טראנס.

המחקר נמשך שנתיים, ושיעור ההתמדה של המשתתפים בו היה גבוה ביותר. במקביל לפרויקט שנערך בקרב העובדים, עברו בני/בנות הזוג שלהם הדרכה כיצד לסייע לשמירה על הדיאטה של המשתתפים גם מחוץ לשעות העבודה.

בכל הקבוצות חל שיפור משמעותי במדדי הבריאות של המשתתפים, שאף המשיכו להשתפר במהלך תקופת המחקר. עם זאת, ניכרו הבדלים בין הדיאטות:
רמות שומני הדם השתפרו במיוחד בקרב קבוצת המשתתפים בדיאטה דלת הפחמימות: רמות הכולסטרול הטוב (HDL) עלו ב- 20% ורמות שומני הדם (הטריגליצרידים) ירדו ב- 14%, למרות שבקבוצה זו נצרכה רמת השומן הגבוהה ביותר. בקרב החולים הסוכרתיים, השפעה מיטבית על רמות הסוכר ניכרה בקבוצת הדיאטה הים תיכונית: רמות הסוכר בצום ירדו ב- 33 מ"ג/דצ"ל, בהשוואה לסוכרתיים בקבוצת דיאטה דלת שומן (העשירה בפחמימות), אשר אצלם עלתה רמת הסוכר ב- 12 מ"ג/דצ"ל לאורך שנתיים. כל המשתתפים שיפרו באופן דומה מדדי סיכון למחלת לב ולשינויים מטבוליים האופייניים להשמנה, לצד שיפור בתפקודי כבד, ללא הבדלים בין הדיאטות.

לגבי קצב הירידה במשקל, למרות שההפחתה בצריכת הקלוריות של המשתתפים היתה דומה בכל קבוצות הדיאטות, ההפחתה הממוצעת במשקל בתום השנתיים הייתה של 3.3 ק"ג בדיאטה דלת השומן, 4.6 ק"ג בדיאטה הים-תיכונית ו- 5.5 ק"ג בדיאטה דלת הפחמימות. שיא הירידה במשקל הושג תוך 6 חודשים ולאחריו החל הגוף בתהליך עלייה קלה או שימור של המשקל.

על פי ד"ר דן שוורצפוקס, מנהל מחלקת הרפואה בקמ"ג: "הקריה למחקר גרעיני רואה חשיבות רבה בקידום הבריאות של עובדיה, על כן היא עודדה בכל דרך אפשרית את ביצוע המחקר ותעיד על כך ההיענות הגבוהה וההתמדה של העובדים המשתתפים. מעבר לתוצאות המחקר, מתברר כי נוכחות צוות רפואי מקצועי אשר מוביל יוזמות לקידום בריאות העובדים, הינו מפתח להצלחת יוזמות אלו. אני רואה את מקום העבודה כמוביל תהליכים הקשורים לקידום בריאות (כגון רפואה מונעת, ספורט ותזונה). אנו נמשיך בכך ומקווים כי נהווה מודל לקידום בריאות בכל מקומות העבודה בארץ".

ד"ר איריס שי, ראש צוות המחקר: "למדנו כי כל אסטרטגיות הדיאטה היטיבו עם המשתתפים, כל עוד נעשו בצורה מתונה ותוך התמדה. עם זאת, הוכח שישנם יתרונות בריאותיים ספציפיים דווקא לדיאטות הים תיכונית ודלת הפחמימות על פני הדיאטה דלת השומן. מכאן, שבעתיד נכון יהיה "לתפור" למטופל דיאטה בהתאמה אישית ע"פ הצורך הבריאותי וההעדפה הפרטנית, מכיוון שאין אסטרטגיית דיאטה אחת שמתאימה לכלל האוכלוסיה.

ממצאים אלו עשויים להביא לפריצת דרך ולשינוי התפיסה המסורתית לפיה פחמימות (כגון לחם, תפוחי אדמה ואורז) צריכות להיות מרכיב מרכזי בצלחת.

 לקריאת המאמר Weight Loss with a Low-Carbohydrate, Mediterranean, or Low-Fat Diet.



המקור:
שרה דיקשטיין - מרכז מידע, המוסד לבטיחות ולגיהות ע"פ New England Journal of Medicine:
Shai I, Schwarzfuchs D, et al. Weight loss with a low-carbohydrate, Mediterranean, or low-fat diet.
N Engl J Med. 2008 Jul 17;359(3):229-41.