www.osh.org.il
23.07.07


חסר בתיאמין (ויטמין B1) בקרב עובדים תאילנדים בישראל

לאחרונה דווחו בישראל מספר מקרים של עובדים תאילנדים בענף החקלאות, שאושפזו בבתי חולים בעקבות תשישות ותלונות על כאבי שרירים וקשיי הליכה, גם שלא בעקבות מאמץ גופני מיוחד. במהלך האשפוז התברר, כי הגורם לתופעות אלו היה מחסור בויטמין 1B (תיאמין) והחולים סבלו למעשה ממחלת הברי-ברי.

החולים במחלה זו לרוב סובלים מבלבול, אובדן תיאבון, חולשה וחוסר שליטה בשרירים. יתכנו גם כאבי בטן, בחילות והקאות, וכן הפרעות בשינה ופגיעה בזיכרון לטווח קצר. המחלה יכולה להתפרץ למצב חריף, המאופיין בדופק מואץ, הגדלת הלב, בצקת ואי ספיקת לב, שיתוק בגפיים, ולעיתים עלולה לגרום לאיבוד הכרה ומוות.

ברוב המקרים הגורם לחסר בתיאמין הינו צריכה בלתי מספקת שלו מהמזון, בעיקר בקרב אוכלוסיות שתזונתן מבוססת על אורז לבן מעובד, שהוסרו ממנו קליפותיו. בנוסף, שיטות בישול הגורמות לאיבוד ניכר של הויטמין, וכן עלייה בדרישות של הגוף לצריכה יומית של התיאמין כמו לדוגמא בעקבות עבודה פיזית מאומצת, מאיצות את התפתחות החסר בתיאמין.

מקרים של התפרצות מחלת הברי-ברי נדירים כיום בקרב האוכלוסיה הבוגרת בעולם המערבי, ובכלל זה בישראל, וזאת תודות להעשרה בתיאמין של מוצרי מאפה המבוססים על דגנים מעובדים. אין כרגע נתונים לגבי שכיחות החסר בויטמין בקרב כלל אוכלוסיית העובדים התאילנדים בישראל, אולם משום ריבוי גורמי הסיכון שהעובדים הללו חשופים להם, קיים חשש לדלדול של מאגרי התיאמין בגופם ולהתפתחות מחלת הברי-ברי.

תכנית הסברה המיועדת לציבור המעסיקים והעובדים התאילנדים בישראל לגבי הגורמים התורמים להתפתחות מצבי חסר בתיאמין והדרכים לצמצמם, עומדת להתחיל בקרוב. ההבנה היא כי העלאת המודעות לנושא תוביל לביצוע שינויים בהרגלי האכילה ובאורח החיים של העובדים התאילנדים, ותביא לצמצום היארעות המחלה.

בכוונתנו לפרסם פרטים נוספים והסברים מקיפים לגבי הגורמים לחסר בתיאמין וההשלכות הקליניות הנגרמות.


המקור:
ד"ר שרה דיקשטיין, מרכז מידע, המוסד לבטיחות וגיהות