www.osh.org.il
03.04.08


תקנות חדשות בנושא בטיחות אש בבניינים

שר הפנים מאיר שטרית חתם (יום ב', 31.3.08) על תקנות חדשות בנושא בטיחות אש בבנינים. מדובר בתקנות שגיבושן נמשך כשלוש שנים והן ייכנסו לתוקף שישה חודשים מיום פרסומן ברשומות.

התקנות מבוססות בעיקרן, על התקינה האמריקנית, המפורטת ב Life Safety Code - NFPA 101, תוך התאמתן לצרכים ישראלים.

בתקנות המתפרסות על 250 עמודים, מצויות הנחיות כלליות, פרק ייעודי לבנייני מגורים, פרק ייעודי לבניינים המשמשים להתקהלות.

התקנות כוללות בין היתר:
  • הגדרה מדוייקת של "דרכי המוצא ואמצעי הבטיחות המאפשרים מילוט של המשתמשים בבנין, למקרה של שריפה או מצב חירום אחר".
  • מבטיחות שכל בניין יהיה "מתוכנן, בנוי, מוסדר ומצויד, כך שתמנע סכנה לא הכרחית לחייהם ובטיחותם של המשתמשים בו מפני אש, עשן, גזים או פאניקה תגובתית, למשך הזמן הסביר הנדרש לפינוי הבניין או למשך הזמן הנדרש להגנה מקומית במקרה של שריפה או מקרה חירום אחר".
  • אבחנה בין הבניינים השונים, על-פי סוג השימוש בבנין, סוג המשתמשים בו, כמות המשתמשים, מערכת ההגנה בפני שריפות, גובה הבניין וסוג שלד הבניין.
  • "דרכי המוצא מהבניין תהיינה נגישות גם למשתמשים המוגבלים ביכולת התנועה, וכן כי דרך המוצא תהיה מזוהה ומשולטת בברור באופן שכל משתמש יוכל לדעת מיידית את כוון המילוט ואת מיקום פתחי היציאה הבטוחים מכל מקום בבניין".
  • "בכל בניין או אזור בבניין, אשר אין בהם התראה מספקת לשוהים, תותקן מערכת לגילוי מוקדם של שריפה".
השר שטרית אמר כי עד היום הסתמכו רשויות הכבאות על הדרישות בתקנות התכנון והבניה הקיימות, הנחיות נציג הכבאות ועל ידע ונסיון פרטני ומקומי ולמעשה שררו בתקנות "חוסר וודאות ואי אחידות". התקנות החדשות מהוות "עליית מדרגה משמעותית, הן ברמת הבטיחות הנדרשת והן באחידות ובבהירות החסרות היום. האחידות והבהירות ישפיעו מעתה גם על התייעלות משק הבניה כאשר היזם, המתכנן, הקבלן והצרכן יודעים מראש מה יידרש בעת בנית המבנה".

הוא הוסיף כי מטרת התקנות היא "הסדרת הוראות אחידות וברורות בתחום בטיחות האש בבניינים. התקנות מסדירות נושאים הקשורים למרכיבי הבניין השונים, אשר נדרשת התאמתם לצרכי בטיחות אש, בהתאמה לידע המקצועי העדכני ולניסיון המצטבר".

הערה: לכשיתפרסמו התקנות ברשומות, נפרסם ידיעה מיוחדת עם קישור לתקנות החדשות.

המקור:
Nfc (רותי אברהם)