www.osh.org.il
02.02.09


המשרד להגנת הסביבה יוזם מבצע לאיסוף פסולת חומרי הדברה

המשרד להגנת הסביבה החל במבצע לאיסוף פסולת חומרי הדברה מחקלאים המשתמשים בהם לצרכיהם השונים. לעיתים קרובות נשארות בידי החקלאים שאריות של חומרי הדברה, המאופסנות לתקופות ארוכות. במחסני הדברה רבים ניתן למצוא חומרים שאינם בשימוש ו/או שפג תוקפם, וכאלו שאריזותיהם נפגעו - דבר הגורם לחומרים המסוכנים לדלוף לסביבה.

במקרים רבים הנזק אינו מורגש באופן מידי. רק לאחר מספר שנים ניתן להבחין בנזקים - בין אם בחלחול של חומרי הדברה למי תהום, ובין אם בפגיעה בחקלאים הנמצאים בקרבת אריזות חומרי הדברה פתוחות או דולפות, ונחשפים לחומרי ההדברה זמן ממושך.

המשרד להגנת הסביבה יוזם מבצע לאיסוף פסולת חומרי הדברה, אשר במהלכו יאספו שאריות של חומרי הדברה, חומרים שפג תוקפם, חומרי הדברה שנשפכו וחומרי הדברה באריזות פגומות. המבצע ניתן, ללא עלות, כשירות לציבור.

המבצע יתקיים בשני אזורים: בצפון הארץ, במועצות האזוריות: מעלה יוסף ומטה אשר ובדרום הארץ באזור עוטף עזה, המועצות האזוריות: חוף אשקלון, עזתה, אשכול ושער הנגב.

המבצע יחל בתחילת פברואר 2009 במחוז צפון.
תאריכים ומיקום נקודות איסוף אזוריות במועצות האזוריות מעלה יוסף ומטה אשר

המשרד להגנת הסביבה ממליץ, כחלק מההכנה למבצע, שכל אחראי על מחסן רעלים יבצע בדיקה של כל החומרים המאופסנים, כדי שניתן יהיה לאסוף ולסלק את כל החומרים הלא תקינים.

לידיעת החקלאים, להלן אמצעי הזהירות בהם יש לנקוט בעת הובלת הפסולת לנקודות האיסוף למניעת פיזורה ושפיכתה:
  • אריזת הפסולת והעברתה תיעשה תוך הקפדה על לבישת כפפות ומסכה למיגון דרכי הנשימה.
  • יש להקפיד על הפרדת נוזלים מאבקות ומוצקים.
  • יש לארוז אריזה משנית אריזות דולפות.
  • אין להשאיר פסולת חומרי הדברה ללא השגחה
בדף המידע אותו יחלק המשרד להגנת הסביבה לחקלאים נכתב, בין השאר:
  • השימוש בחומרי הדברה ייעשה אך ורק על פי הוראות התווית. השימוש בניגוד להוראות התווית הוא עבירה על החוק.
  • עיסוק בחומרי הדברה מחייב היתר רעלים מהמשרד להגנת הסביבה, אם הוא הוא נעשה בכמויות ובריכוזים מעל המפורסם בתקנות החומרים המסוכנים (סיווג ופטור), ובכל מקרה נדרש היתר רעלים לעיסוק בכמות שמעל ל- 50 ק"ג.
  • אין להשאיר אריזות ריקות בשטח. כל אריזה תישטף שלוש פעמים אל תוך מיכל הריסוס, ותנוקב למניעת שימוש משני. האריזה המנוקבת תיזרק לפח אשפה .


המקור:
המשרד להגנת הסביבה