www.osh.org.il
15.01.09


השריפה במפעל "אגן כימיקלים" באשדוד

אסון נמנע אתמול באשדוד כאשר שריפת ענק שפרצה במפעל אגן כימיקלים באזור התעשייה הצפוני של העיר יצרה כדור אש גדול, וכיסתה את האזור בעשן שחור וסמיך של חומרים מסוכנים, שהיתמר לשמיים במשך יותר משעתיים. תושבי השכונות הצפוניות קיבלו הנחיה להישאר בבתיהם ולסגור חלונות מחשש לשאיפת חומרים רעילים. המפעל חזר הבוקר לעבודה מלאה. כך מסר דובר החברה. עוד נמסר, כי החברה מינתה ועדה פנימית לבדיקת נסיבות האירוע.

עד כה דווח כי, שמונה אנשים, בהם חמישה עובדי המפעל, נפגעו קל משאיפת עשן, פונו לבדיקות רפואיות, ושוחררו לאחר הבדיקה לבתיהם.

מפעל אגן כימיקלים מקבוצת אי.די.בי שבשליטת נוחי דנקנר, מייצר חומרי הדברה לחקלאות. אתמול בערב פרצה שריפה במפעל, כנראה עקב קצר חשמלי במחסן התוויות של המפעל. האש התפשטה במהירות לחלקים אחרים של המפעל והתושבים באזור נדרשו להסתגר בבתיהם ולהגיף חלונות מחשש לחדירת עשן רעיל.

למרות השריפה הענקית, שאיימה להתפשט גם לכיוון המפעל הסמוך, הצליחו כוחות כיבוי האש להשתלט עליה בתוך כשעה. בשלב זה לא ניתן להעריך את הנזק שנגרם למפעל.

"רק היום יגיעו חוקרי השריפות של כיבוי אש לבדוק מה גרם לשריפת הענק אמש במפעל אגן כימיקלים", כך מסר יורם לוי, דובר הנציבות הארצית לכבאות והצלה. לוי הוסיף כי יש סיכוי שהמסקנות יפורסמו עוד היום. בחקירה ייטלו חלק גם המשטרה והמשרד להגנת הסביבה.

בכיבוי השריפה השתתפו 35 כבאים ב-17 רכבי כיבוי ביניהם רכבים מבסיס חיל האוויר. לוי: "במהלך השריפה התרחשו הרבה התפוצצויות ובשלב ראשון פעלנו להתגבר על האש, זה ארך כשעה וחצי. בהמשך שפכנו סילוני מים בצורה מסיבית במטרה לגרום לגזים הרעילים לשקוע כדי שלא יתנדפו באוויר".

הדובר הוסיף כי עקב המצב הבטחוני היו במקום הרבה כוחות כיבוי באזור והוא משבח את המשטרה על הסגירה המהירה של צירי התנועה מה שאיפשר גישה מהירה לכוחות ההצלה.

ד"ר ענת רוזן מנכ"ל איגוד ערים לאיכות הסביבה אשדוד-חבל יבנה: "נשרף מחסן בו אוחסנו כ-30 טון של חומרי ביניים בצורת אבקה וכ-30 טון של חומרים מוגמרים אוחסנו בחביות מחוץ לאותו מחסן. אין מדובר בחומרי הגלם המסוכנים שיש במפעל אך בכל זאת מדובר בחומרים שתוצרי השריפה שלהם יכולים להיות רעילים. בבדיקת האוויר נמצאו ריכוזים מאוד נמוכים, והבוקר תתבצע אנליזה מעמיקה יותר אם כי בביקורי הבוקר במפעל לא הרחתי ריחות".

הבוקר הגיעו דיווחים מצד עובדי מפעלים סמוכים לאגן שהתלוננו על צריבות בעיניים. עוד דווח כי גיץ מהשריפה באגן, נחת על 8 קוב של קוביות חומצה אצטית שהיא מעין תרכובת המזכירה חומץ בריכוז גבוה במיוחד. החומר נשפך ונזל אך לא מדובר במשהו מסוכן מלבד ריח החומצה הלא נעים. המדובר במפעל קרן נגב הסמוך. ד"ר רוזן מסרה כי החומר כוסה בחול וטופל באמצעות מסך מים.

בתחילת השבוע פתחו בהליכים משפטיים נגד המפעל תושבי מושב ניר גלים, המתגוררים בסמוך. לטענם זה שנים הם סובלים ממטרדי זיהום אויר, ריח ורעש, שמקורם במפעל אגן כימיקלים, הממוקם במרחק של כ-200 מטרים מהבית הראשון של המושב.

התושבים טוענים כי במשך זמן רב ניסו להביא להפסקת המטרדים, אך משלא הצליחו בכך, החליטו לפתוח בהליכים משפטיים. ביום ראשון שלחו תושבי ניר גלים, באמצעות עוה"ד אורית מרום אלבק ממשרד שיבלת ושות', מכתבי התראה למפעל ולנושאי המשרה בו.

במכתב התריעו התושבים כי בכוונתם לנקוט צעדים משפטיים כלפי המפעל, בהתאם לחוק למניעת מפגעים סביבתיים, וכן בהליכים של קובלנה פלילית נגד נושאי המשרה בו.

דובר מכתשים אגן מסר בתגובה, כי החברה דוחה את כל הטענות נשוא המכתב: "אגן קיימה ומקיימת את כל הוראת החוק מאז ומעולם והנחיות המשרד להגנת הסביבה בכל הנושאים הרלבנטיים ותמשיך לפעול כך בעתיד".


צילום: אבי רוקח (ynet)


מקורות:
nrg - מעריב (רונית מורגנשטרן)
חדשות אשדוד (ראובן קפלן)
ישראל היום (דן להויה ודן לביא)